donderdag 27 juni 2019

Noah Baltus wil zijn vader achterna

Noah Baltus (rechts) in actie tijdens de Next Generation Athletics (foto Odile Verzantvoort)

Één van de succesvolste middenlangeafstandslopers bij de junioren is Noah Baltus. De 17-jarige B-junior liep 15 juni bij de Next Generation Athletics in Nijmegen onverwachts naar de limiet voor het EK onder 20 jaar. Een interview over zijn race, zijn VWO-diploma, het NK junioren en zijn ambities.

1. Allereerst gefeliciteerd met het behalen van de limiet voor het EK onder 20 jaar. Je haalde op de 1.500 meter 14 seconden van je PR af. Kun je wat vertellen over je race?
“Ik had niet echt verwachtingen voor deze race, buiten dat ik gewoon mee moest lopen met de rest aangezien ik in een snelle serie liep. Het was ook één van mijn eerste 1.500 meters. Ik startte redelijk hard en liet me een beetje terugzakken naar achteren, waar ik achter iemand bleef lopen tot het laatste rondje. In het laatste rondje kreeg ik hele zware benen en ging de rest van het veld versnellen. Ik probeerde achter de anderen aan te gaan, maar dat ging zo zwaar dat ik dacht dat ik richting 3.55 ging. Toen ik over de finish kwam had ik geen idee wat ik gelopen had en na een paar minuten hoorde ik opeens dat ik de limiet had gelopen!”

2. Je blinkt vooral uit op de middellange afstand. Wat is je favoriete afstand en waarom?
“Mijn favoriete afstand is de 800 meter en die loop ik dus ook het vaakst, maar dat zou nu nog wel eens kunnen veranderen. Het mooiste van de 800 meter vind ik de combinatie van dat het bijna zo snel gaat als een 400 meter, maar je hebt toch een wedstrijdaspect dat je tegen anderen racet zonder banen. Dit maakt deze afstand voor mijn gevoel ook wel echt moeilijk.”

3. Je hebt nu ook je diploma op zak. Wat ga je na de zomervakantie doen?
“Na de zomervakantie ga ik met betrekking tot school werktuigbouwkunde studeren aan de TU Delft. Met betrekking tot sport ga ik misschien nog wat afstanden lopen die ik normaal niet echt loop zoals de 3000 meter of zelfs 5.000 meter. 400 meter heb ik ook al een tijdje niet gelopen dus dat zou ik dan ook kunnen doen. Daarna ga ik me alweer snel voorbereiden op het crossseizoen, daar heb ik ook al veel zin in.”

4. Je traint bij Team Distance Runners, een trainingsgroep met veel topatleten en ervaring. Motiveert dat om zelf harder te lopen?
“Jazeker. Het is heel fijn om in een grote groep te trainen met atleten van alle verschillende niveaus en afstanden vanaf 400 meter. Hierdoor zijn de trainingen ook echt leuk omdat je altijd wel iemand hebt om bij te lopen, op een goede dag of een mindere dag. Omdat ik ook samen train met bijvoorbeeld Bram Anderiessen (deed mee aan EK Indoor voor senioren) en Djoao Lobles (regerend Nederlands kampioen bij de B junioren) is de motivatie bij mijzelf ook wel echt groter om hard te gaan lopen en op grote toernooien te mogen lopen.”

5. Welke wedstrijden/trainingen heb je nog op de planning staan in aanloop naar dat EK onder 20 jaar?
“Zaterdag heb ik het NK Junioren waar ik de 1500 m bij de A junioren ga lopen, om me daar hopelijk definitief te plaatsen voor het EK en op het podium te komen. (Er hebben namelijk 4 atleten de limiet gelopen, terwijl er maar 4 naar het toernooi mogen). Na het NK heb ik niet veel specifieke trainingen meer, maar wel een aantal trainingen meer gericht op de 1500 meter. Omdat ik liever de week voor het EK en de week na het NK geen wedstrijd heb, zal ik denk ik verder geen wedstrijden meer lopen in aanloop naar het toernooi.”

6. Wat zijn je ambities voor de toekomst?
“Ik zou heel graag op meer internationale toernooien willen staan en nog veel beter worden om uiteindelijk te kunnen lopen op de Olympische Spelen en daar goed te kunnen presteren. Daarnaast zou ik graag ooit de beste tijd van mijn vader Ton Baltus (vroeger een goede atleet) overtreffen. Hiervoor zal ik wel harder dan 1.45.50 moeten lopen op de 800 meter.”

Geen opmerkingen: