dinsdag 18 juni 2019

Edwin de Vries wil een snelle tijd lopen in de Berlijn Marathon

Edwin de Vries in actie tijdens het NK 10.000 meter (foto Evert Woutersen)

Edwin de Vries is een getalenteerde hardloper. De 26-jarige atleet maakt veel progressie op de baan en cross, maar de marathon is wat hem het meest ligt. Maandag maakte hij bekend dat hij zich toewerkt naar een snelle tijd in de Berlijn Marathon in september. Ik stelde hem een aantal vragen.

1. Onlangs liep je op het NK 10.000 meter naar het brons. Kun je wat vertellen over je race?
“Mijn doel was om een medaille te halen tijdens dit Nederlands kampioenschap. Daarnaast wilde ik graag mijn persoonlijk record verbeteren. Ik heb mijn eigen race gelopen en mijn race op mijn eigen manier ingedeeld. Op het einde kwam ik nog dicht bij de nummer twee, Frank Futselaar, maar die was de laatste rondes nog te sterk om in te halen.”

2. Je hebt al enkele keren de marathon gelopen onder de 2.20 uur, maar je blijft ook gaan voor de baan. Wat vind je het leukste om te doen en waarom?
Ik vind uiteindelijk de marathon lopen het allerleukste. Ik vind de marathon het leukste, omdat het een langere wedstrijd is waarin je echt jezelf tegenkomt. Het gevoel van een stuk gaan tijdens een marathon is zo intens en zwaar dat je echt jezelf tot het uiterste moet pushen zowel mentaal als fysiek. Ik houd er van om mezelf uit te dagen en ik vind dat ik dat het beste kan doen op deze afstand. Daarnaast is de sfeer en het publiek immens en als je over de finishlijn de voldoening het grootst.”

3. Kun je ons meenemen in een trainingsdag uit je leven?
“Bij mij zijn mijn trainingsdagen zeer verschillend. Zondag heb ik bijvoorbeeld 60 minuten gelopen op 3.55 min/km en bij elke heuvel aangezet. Vervolgens heb ik nog zeven keer een lange heuvelsprint gedaan van 20 seconden. De rest van de zondag probeer ik zoveel mogelijk te rusten en mijzelf op te laden voor de volgende trainingsweek.”

4. Wat voor trainingen vind je het leukst om te doen?
“De leukste training vind ik een lange duurloop. Het hoeft van mij dan niet heel hard te gaan, maar ik vind het heerlijk om lekker de duinen in te gaan en een mooie tocht te maken. Je komt dan even tot jezelf en als je thuis komt, heb je een lekker voldaan gevoel.“

5. Heb je al volgende wedstrijden / marathons gepland staan?
“Maandag heb ik bekend gemaakt dat mijn volgende marathon Berlijn is. Ik kijk er heel erg naar uit om hier te lopen, omdat het tot de grootste marathons (world major marathon) van de wereld behoort. Daarnaast is Berlijn een snel parcours en kan ik hopelijk mijn tijd nog flink verbeteren. Ook doe ik nog twee baanwedstrijden (3.000 meter in Utrecht en 5.000 meter in Heusden). Daarna vertrek ik naar Sankt Moritz voor een hoogtestage en ga ik mij voorbereiden op een kort wegseizoen. omdat Berlijn (29 september) ook redelijk vroeg in het seizoen is.”

6. Wat zijn je ambities voor de toekomst?
Mijn ambitie is om mijzelf te blijven verbeteren. Mijn grootste angst is om stil te blijven staan en dat wil ik ten alle tijden voorkomen. Ik richt mij op mijn eigen proces en dan hangen de limieten van toernooien af of mijn progressie groot genoeg is.”

Geen opmerkingen: