zondag 23 juni 2019

Björn Koreman heeft de marathon in het vizier


Björn Koreman in actie tijdens het NK 10.000 meter (foto Arjan Baggerman

Björn Koreman veranderde zijn leven drastisch om tegenwoordig zo hard mogelijk te lopen. De 27-jarige hardloper eindigde bij het Nederlands kampioenschap 10.000 meter als vierde, maar heeft op dit moment een andere afstand voor ogen. Ik interviewde hem.

1. Eerst even terug naar 8 juni, toen je naar een 4e plaats liep op het NK 10.000 meter op de baan. Kun je wat vertellen over die race?
‘’Van te voren hoopte ik op een top 10 klassering in dit sterk bezette veld. Voor mijn gevoel moest ik dan wel een topdag hebben. Gelukkig had ik die en kon ik van groepje naar groepje lopen. De doorkomsttijd na 5 kilometer was 14.55 minuten en het tweede gedeelte had ik door een versnelling bijna geen verval. Ik finishte als 4e op dit NK in een tijd van 29.53.14, waar ik ontzettend blij mee ben!’’

2. Hoe ben je in aanraking gekomen met hardlopen?
‘’Op een mooie zomerse avond in 2011 zat ik met mijn ouders op het terras, waarbij mijn vader aangaf dat hij de dag erna de 10 kilometer ging lopen bij de Singelloop Breda. Ik had nog nooit hardgelopen, maar ik riep meteen dat ik ook wel mee zou doen. Ik liep daar de 5 kilometer in 20.33 minuten en heb daarna pas weer een jaar later hardgelopen bij hetzelfde evenement. Vanaf toen ben ik steeds wat vaker gaan lopen.’’

3. Wat is je favoriete afstand en waarom?
‘’Mijn favoriete afstand is de halve marathon. Het trainen voor deze afstand vind ik al erg leuk met lange duurlopen en lange tempoblokken. Daarnaast kom je vaak in een ritme wat fijn aanvoelt in een wedstrijd, maar toch wel redelijk hard gaat. Een mooie combinatie van snelheid en duurvermogen.’’

4. Wat doe je in het dagelijks leven?  
‘’Naast dat ik op dit moment wekelijks ongeveer 7 á 8 keer train, heb ik ook nog een fulltime baan bij Doubdle B.V. Ik ben accountmanager bij deze gezonde frisdrank, waarbij wij ook veel hardlopers en andere sporters ondersteunen, zodat zij sneller kunnen herstellen. Het is dan ook leuk dat ik tijdens mijn werk vaak op sportevenementen & locaties kom.’’

5. Onlangs maakt je op Instagram bekend dat je in het najaar je debuut op de marathon gaat maken in Eindhoven. Hoe ga je je daar op voorbereiden?
‘’Ik loop nog een aantal baanwedstrijden en dan gaat de focus op het najaar, waarin ik o.a. meedoe aan de Marathon Eindhoven. Er wordt nu al iets meer op duur getraind, zodat ik straks de zwaardere weken beter aan kan. In augustus ga ik 3 weken naar Sankt Moritz om daar op hoogte te trainen en mij goed voor te bereiden op de marathon.’’

6. Welke wedstrijden heb je nog op de planning staan voor dit jaar?
‘’Ik loop nog 3 baanwedstrijden, waaronder de Nacht van de Atletiek in het Belgische Heusden (20 juli). Na het baanseizoen ga ik op hoogtestage en zal ik nog een aantal wedstrijden afwerken voor mijn debuut op de marathon. Voor het najaar staan o.a. de Tilburg ten Miles, Dam tot Damloop en Singelloop Breda op het programma.’’

Veel van mijn interviews met topatleten worden doorgeplaatst op www.hardloopnetwerk.nl, een platform met veel verslagen, tips voor hardlopen, columns van atleten en meer. Erg leuk om te lezen.

Geen opmerkingen: