vrijdag 10 mei 2019

Joris van Gool over zijn EK-brons, het WK Estafette en de toekomst

Joris van Gool met zijn medaille op het EK Indoor (foto Bjorn Parée)

Joris van Gool focust zich op dit moment op de Wereldkampioenschappen Estafette (officieel World Relays) in het Japanse Yokohama op 11 en 12 mei (dit weekend). De 21-jarige sprinter won afgelopen maart brons op de 60 meter tijdens het EK Indoor en maakt grote stappen. Zijn ultieme doel is de Olympische Spelen. Ik stelde hem zes vragen.

1. Eerst even terug naar het EK Indoor in Glasgow afgelopen maart, toen je brons veroverde op de 60 meter. Had je tijdens de voorbereidingen verwacht dat je op het Europese podium zou komen?
“Nee dit had ik zeker niet verwacht. Met mijn tijd stond ik nummer 10 van Europa, ver van 't podium verwijderd dus. De bronzen medaille was een echte verrassing!”

2. Kun je jouw bronzen race eens omschrijven en vertellen wat er daarna gebeurde?
“De race zelf is niet echt te omschrijven (een uitspraak van hem is ‘als je tijdens de 60 meter na kunt denken, dan doe je iets verkeerd’). Wat er daarna gebeurde was vooral chaos. Heel veel mensen willen iets van je weten of horen. Ook was dit mijn eerste medaille bij de senioren, dus alles was nieuw voor mij. Ik heb er wel ontzettend van genoten, zoveel leuke reacties gehad.”

3. Wat is je favoriete sprintafstand? Is dat ook de afstand waarvoor je je wil kwalificeren voor de Olympische Spelen? 
“Mijn favoriete afstand is de 60 meter sprint. Helaas is dit niet een Olympische afstand. Voor de Spelen zou ik mij dus graag willen plaatsen op de 100 meter.”

4. Deze maand ben je op trainingsstage in het Amerikaanse Brandenton. Wat voor trainingen doe je daar?
“In Amerika heb ik heel veel trainingen gedaan, dit loopt uiteen van starten tot top snelheid tot estafette. Kortom: van alles wat. Alleen is het stukje topsnelheid voor mij het belangrijkste, dus dit kreeg extra aandacht.”

5. Op 11 en 12 mei staan de wereldkampioenschappen estafette op het programma. Hoe kijk je vooruit op die wedstrijd?
“Het WK estafette is altijd een leuke wedstrijd. Ik heb er erg veel zin in omdat je nu met een team moet presteren in plaats van alleen. Super leuk dus.”

6. Wat zijn verder je plannen voor dit jaar? Ga je voor het EK onder 23 jaar of wil je je plaatsen voor het WK voor senioren in Doha?

‘’Ik ga zeker voor het EK onder 23 jaar (juli). Ik ga daar voor een medaille. Ook wil ik me plaatsen voor het WK (september/oktober).

WK Estafette
Nederland is met 3 teams vertegenwoordigd op het WK Estafette (4x100 meter mannen, 4x100 meter vrouwen en 4x400 meter). Het toernooi is de ideale kans voor kwalificatie voor het WK in Doha dit najaar. De beste 10 teams kwalificeren zich. De vrouwen van de 4x100 meter hebben al een ticket bemachtigd. Hieronder zie je het programma met de Nederlandse tijden en teams en een link naar de livestream van de IAAF.

Zaterdag 11 mei 
(de 2 snelste landen per onderdeel in de series en de 2 snelsten op basis van tijd gaan door)

12:16 uur = Nederlandse vrouwen 4x400 meter (serie 2)
13:00 uur = Nederlandse mannen 4x400 meter (serie 3)
14:07 uur = Nederlandse mannen 4x100 meter (serie 2)

Zondag 12 mei
11:52 uur = vrouwen 4x400 meter B finale
12:05 uur = mannen 4x400 meter B finale
12:21 uur = vrouwen 4x400 meter finale
12:37 uur = mannen 4x400 meter finale
13:52 uur = mannen 4x100 meter finale

Klik hier voor de livestream van zaterdag (start 11:30 uur)
Klik hier voor de livestream van zondag (start 11:00 uur)

Het Nederlands team voor het WK Estafette (foto Team NL)

1 opmerking:

Erwin Wamelink zei

Prachtig verhaal weer Tijn!