zondag 22 juli 2018

Fiat Winkelhorst Walfortloop: een mooie zomeravond

De groep atleten van Erwin, die deelnamen aan de 2 en 6 kilometer

Een paar weken geleden komt Erwin, mijn trainer, met het idee om met atleten uit de loopgroep mee te doen aan de 6 kilometer tijdens de Fiat Winkelhorst Walfortloop in Aalten. De datum voor deze AVA'70-zomeravondloop is gemunt op de 3e dinsdag van juli. Het lijkt mij erg leuk om mee te doen en al snel blijkt dat ik niet de enige ben. Van onze groep namen 2 lopers deel aan de 2 kilometer, terwijl 10 atleten (onder wie Erwin zelf) zich inschreven voor de langste afstand van de wedstrijd: de 6 kilometer. Wij waren niet de enige die meededen, want de Walfortloop trekt ook veel vakantiegangers. 

De wedstrijd voor de jongste jeugd, de 1 kilometer, loopt volledig over de baan. Hierdoor is het goed te volgen voor het publiek en blijft de strijd erg spannend. Deze afstand werd gewonnen door Lars Meinen van AVA '70, die samen met Twan Schreurs en Giel te Brake de top 3 vormde. Bij de meisjes zaten de snelste 3 erg dichtbij elkaar. Na 3 rondes en 100 meter werd Karlijn Rouwenhorst uit Silvolde de snelste. De strijd om het zilver was loeispannend, want Kyra Lampio en Liv Kolsté eindigden op de zelfde tijd. Uiteindelijk werd Kyra tweede.

Na de 1 kilometer staat de 2 kilometer op het programma. Deze afstand voert de deelnemers richting het buitengebied van Aalten en halverwege moeten de deelnemers om het keerpunt draaien. Michiel Wellink kwam op overtuigende wijze als eerste de atletiekbaan in Aalten weer op en werd de nummer 1. Tim Weijers mocht de 2e podiumplaats beklimmen en Merijn van Eerden werd de nummer 3, beide loopmaatjes van mij. Lieke Hengeveld meldde zich als eerste meisje weer bij de finish en mocht de hoogste trede beklimmen. Mirthe Luiten en Eline Spekschoor waren de kanshebbers voor de plaatsen 2 en 3 bij de meisjes. Mirthe bleef haar clubgenoot met 4 seconden voor.

Voor de start van de langste afstand van die zomeravond, de 6 kilometer, deden we nog een warming-up met de trainer en even later konden we starten. Het doel van onze groep onder leiding van Erwin en Rudi was om eerst rustig bij elkaar te lopen, en op het laatste stuk zouden we nog kunnen versnellen. Het was erg leuk om samen te lopen, het lopen ging ook best lekker. De tijd was niet belangrijk. Het parcours liep over (on)verharde wegen, langs de beek en door het bos en de start en finish was op de atletiekbaan van AVA '70. Onderweg pakte ik nog een beker water aan, wel lekker en handig met dit weer. Fijn om onderweg aanmoedigingen in ontvangst te nemen. Het laatste stuk loop ik in de buurt van Micha en later ga ik hem nog voorbij. Als we de atletiekbaan weer op komen, maak ik mijn paslengte nog wat langer en even later kom ik over de finish in 30:38 minuten. Ik denk dat ik nog wel harder had gekund, maar ik heb lekker gelopen en dat was ook prima. 

De snelste loper op de 6 kilometer was AVA'70-lid Mark te Brake. Hij wist een netto tijd neer te zetten van 20 minuten en 3 seconden. Stijn Elferink en Stan Prinsen volgden de atleet en maakten het podium compleet. Wendy Sasse uit Lichtenvoorde is al vaker succesvol geweest bij wedstrijden van de organiserende vereniging en wist nu ook te winnen in 24:08. Lisa te Molder en Ilvia Hederik mochten ook het podium van de snelste dames betreden.

Het was een mooie en sportieve zomeravond bij AVA '70 en op het parcours van de Fiat Winkelhorst Walfortloop. De laatste etappe van de zomeravondlopen is de Twee Bruggenloop in Miste (Winterswijk) op dinsdag 21 augustus. De inschrijving is geopend. Klik op deze link voor meer informatie.

Hier loop ik met nummer 586 op een zandpad in het buitengebied (foto's Dick Lubbers) 

Geen opmerkingen: