vrijdag 22 april 2016

Verslag van het bezoek aan ICER (DRU) in Ulft

''Bazenhok'' in het ICER, (foto OBS Op Koers)

ULFT - In de Afbramerij van het ICER Innovatiecentrum op het DRU Industriepark te Ulft kwamen afgelopen vrijdag met veel jolijt de leerlingen van basisschool Op Koers uit Varsseveld binnen. Ze werden persoonlijk met een handdruk begroet door oud-onderwijzer Gerard Schepers.

Nadat de leerlingen van groep 7 in een kring hebben plaatsgenomen legt Gerard uit dat kinderen van vroeger soms al op hun twaalfde met vader mee moesten naar de fabriek. Het is deze dag de bedoeling dat elk kind zich als een werknemer gaat gedragen, met een baas die hun in het ‘Bazenhok’ werkopdrachten geeft.

Loonzakje


In groepjes gaan ze aan de slag om binnen een bepaalde tijd te onderzoeken, voelen, ervaren en beredeneren hoe het vroeger ging. Na elke opdracht wordt er beloond met klinkende munt dat vervolgens in een loonzakje terecht komt. De groep met het meeste loon na afloop wordt beloond door middel van een getuigschrift.

Modern onderwijs


De wijze van onderwijs met deze speelelementen zijn voortgekomen uit principes van modern onderwijs: ervaringsgericht en authentiek leren. Leerlingen leren productie van ijzer kennen, maken kennis met oude vormen van industrie versus moderne technieken. Ze verplaatsen zich tijdens het spel in leef- en werkomstandigheden van de werknemers van vroeger. De leerlingen kennen na het bezoek enkele unieke aspecten van hun eigen omgeving en ze weten wat dat betekende voor de levens van bewoners uit de regio. Het is een spannende combinatie tussen verleden, heden en toekomst.

Wim Bolk

Voordat de leerlingen aan dit spannende leerzame avontuur begonnen is er uiteraard op school veel voorbereiding gedaan en aandacht aan besteed. Een belangrijk leerzaam document was daarbij een brief geschreven door oud-werknemer van de DRU Wim Bolk, inmiddels overleden. Hij heeft in deze brief beschreven hoe het was om als als jongen van 12 jaar met je vader naar ‘de Hut’ te moeten en te moeten werken in een donker stinkende fabriek voor een schijntje aan loon.

De werkgroep Educatie van het IJzermuseum kan trots zijn op deze wijze van onderwijs. Alle deelnemers van de werkgroep doen dit werk op vrijwillige basis en kan zeker gezien worden als voorbeeld van participatie.

(Bron Oude IJsselstreekvizier)

Geen opmerkingen: