donderdag 4 juli 2019

Bram Anderiessen denkt aan finaleplaats op EKu23

Bram Anderiessen in actie tijdens het EK indoor (foto Erik van Leeuwen)

Afgelopen maandag maakte de Atletiekunie de delegatie voor het EK onder 23 jaar bekend. Één van de deelnemers aan dat toernooi is de 19-jarige hardloper Bram Anderiessen. Hij loopt in het Zweedse Gävle de 1.500 meter. Een interview met de atleet van Team Distance Runners.

1. Allereerst nog gefeliciteerd met het behalen van de limiet voor het EKu23. Je kwalificeerde je 15 juni op de 1.500 meter bij de Next Generation Athletics. Kun je wat vertellen over je race?
“Bedankt! Ik had mezelf voorgenomen om lekker in de groep te lopen en alert zijn om mensen in te halen, maar vooral de eerste 3 rondes ontspannen te lopen. Dit lukte en zag na 1.100 meter dat ik op schema sub 3'40" liep. Ik raakte daar net even iets te gretig van en begon al met een harde versnelling. Helaas moest ik het bekopen op de laatste 150 meter. Maar de tijd was goed en onder limiet voor het EKu23 in Zweden. Helaas heb ik de laatste 3 weken voor de wedstrijd niet kunnen hardlopen wegens een stressreactie in mijn bovenbeen. Ik heb daardoor veel alternatief getraind in de hoop om op tijd fit te zijn. Dit lukte en ik kon 2 dagen voor de Next Generation Athletics voor het eerst weer lopen zonder pijn. Daarom ben ik ook erg blij met het resultaat daar en dat ik de laatste procentjes miste op de 150 meter is dan wel te verklaren.”

2. In maart mocht je meedoen aan het de Europese kampioenschappen indooratletiek in Glasgow. Hoe was dat?
“Enorm gaaf! Het was echt een verassing dat ik mij kwalificeerde tijdens het NK indoor. De 3.000 meter is een afstand die ik bijna nooit loop, dus het was even wennen om dan meteen op een EK daarop uit te komen. Ik heb er enorm veel van geleerd en was super trots om op mijn eerste echte senioren toernooi te staan als één van de jongste deelnemers. Ook was het een hele ervaring met zoveel internationale toppers op een toernooi een weekend lang. Al deze extra ervaring is alleen maar mooi meegenomen voor het EKu23.”

3. Je hebt al aan meerdere internationale toernooien meegedaan, zoals het EK indoor, EK cross en EK junioren. Wat vond je het leukst om te doen?
“Ik denk het EK cross in Tilburg afgelopen december. Ik had mij al maanden toegeleefd naar het toernooi om daar te knallen. Ik had veel geleerd van het EK cross in Šamorín. Een vol juniorenteam was ook heel bijzonder en gaaf. We konden het goed met elkaar vinden en de sfeer was goed. We sliepen met zijn zessen in een huisje naast het parcours. Dit alles zorgde ervoor dat ik er zo veel zin in had. Op de startstreep maakte mijn zenuwen plaats voor enorm veel enthousiasme om te lopen, zeker toen ik alle Nederlandse supporters zag en mijn teamgenoten van TDR die met vlaggen, trommels en oranje fakkels langs het parcours stonden. Het was een moment die ik nooit meer zal vergeten. Ik werd daar 11e en dat was een prestatie waar ik enorm trots op ben.”

4. De 1.500 meter is de afstand waar je Nederlands kampioen op bent geworden. Waarom vind je dat zo leuk om te lopen?
“Het is de ultieme combinatie van snelheid en uithoudingsvermogen. Bij de bel moet je nog fris zitten terwijl het tempo erg hoog ligt. Een harde versnelling of laatste ronde kan alles doen veranderen. Op toernooien is het meestal een zeer tactisch nummer wat het erg uitdagend maakt en veel onverwachte winnaars geeft.”

5. Wat doe je in het dagelijks leven?
“In het dagelijks leven studeer ik Natuur- en Sterrenkunde aan de Universiteit van Amsterdam. Ik woon nu 1,5 jaar in het atletenhuis in Castricum waar TDR traint samen met 5 andere teamgenoten. Het is vooral studeren, leuke dingen doen, trainen en gamen tegen mijn huisgenoten:)!”

6. Op donderdag 11 juli kom je in actie tijdens de series van het EKu23. Heb je al een doel gesteld voor dat toernooi?
"Ik wil het beste van mijzelf laten zien op het EK. Een finaleplaats moet erin zitten en daar ga ik ook alles aan doen. Eenmaal in de finale kan alles gebeuren en probeer ik mijn beste wedstrijd ooit te lopen.”

Geen opmerkingen: