donderdag 10 januari 2019

Goed begin nieuwe jaar met dik PR 5 kilometer in Zieuwent

AVA ‘70 was met een mooie groep vertegenwoordigd in Zieuwent

Eind 2018 had ik de eerste wedstrijd voor het nieuwe jaar in gedachten: de Nieuwjaarsrun in Zieuwent. Ik stond daar op zondag 6 januari voor de derde keer aan de start. Na mijn debuut op de 5 kilometer bij deze wedstrijd en 2 wedstrijden met dezelfde afstand die daarop volgden, zou ik nu ‘eventjes’ mijn persoonlijk record (22:31 minuten) verbeteren, met de voorkeur een tijd onder de 22 minuten. 

Als ik met wedstrijdspanning bij voetbalvereniging RKZVC aankom, krijg ik van een organisatielid te horen dat mijn naam niet op de voorinschrijvingslijst staat. Best vreemd, want ik heb volgens mij gewoon per mail vooringeschreven. Gelukkig nog niet betaald. Ik vul daar een inschrijfbriefje in en geef deze af, voordat ik mijn startnummer ontvang. Vervolgens loop ik even een stuk warm door Zieuwent en merk dat er meerdere clubgenoten van AVA ‘70 meedoen. Zo’n kwartiertje voor de start doe ik met trainer Erwin, die uiteindelijk een snelle 5 kilometer zou lopen, een paar versnellingen. Nog even een groepsfoto met aanwezige Avajanen en ik ben klaar voor de wedstrijd. 

We starten wat later, volgens mij omdat er was mis is met de tijdregistratie. Ik kan na het startsein goed mijn weg vinden tussen alle lopers en loop tijdens de eerste helft van de wedstrijd in de buurt van Joppe. Eerst lopen we een stuk door het centruum  voordat we het eerste kerkepad van de route opgaan. Lekkere temperatuur om hard te lopen, prima te doen met korte broek en kort shirt. Als we over de helft zijn, versnel ik voor mijn gevoel en los ik Joppe. Op het lange Hazenpad (kerkepad) loop ik in de buurt van een nieuwe geelhemd: Wim. Hij spoort mij aan om nog harder te lopen richting de finish. 

Nadat ik nog 2 familieleden zie staan om mij aan te moedigen, kom is erachter dat het kerkepad langer is dan ik denk. Na een sprintje geeft mijn klokje 20:58 minuten aan. Ik voel mij vermoeid na de wedstrijd, maar ben erg blij met de tijd. Dan is het nog afwachten op de netto-uitslag. Precies 21 minuten, net niet onder de 21, maar ik heb boven verwachting gelopen en ben super tevreden. Ik zie na afloop ook dat ik 12e ben geworden en nog voor de eerste vrouw ben geëindigd. Ook nog zo’n anderhalve minuut van mijn PR af en ongeveer 2 minuten sneller dan vorig jaar! De kop is eraf, op naar de volgende wedstrijden in 2019 met hopelijk veel successen.

Op het eerste Kerkepad naast Joppe (foto Henny Elschot)

Wim spoort mij aan om nog harder te gaan en ik probeer een versnelling te plaatsen

Geen opmerkingen: