zondag 18 augustus 2019

Nick Smidt: ''De Olympische Spelen is een mooi en haalbaar doel''

 
 Nick Smidt behaalde op het EK landenteams vorige week 10 punten voor Nederland (foto Bjorn Parée)

De 400 meter horden is vanwege het afremmen en versnellen zowel fysiek als mentaal een lastig onderdeel binnen de atletiek. Nick Smidt is de beste van Nederland op dit onderdeel, maar ook op internationaal niveau wist hij dit seizoen al te overtuigen. Een interview met de 22 jarige atleet, die met zijn snelle tijden tegen de limiet voor het WK aan zit te hijgen.
 
1. Afgelopen maand won je zilver bij het EK onder 23 jaar. Hoe heb je dat toernooi beleeft?
''Ik heb het toernooi als super mooi ervaren. Ik ging er met de gedachte in om mij te focussen per race, dus van horde tot horde. Ik wist dat mijn PR genoeg was om in de finale te komen en ik ben blij dat ik het in de finale kon laten zien. Ik heb mijn PR kunnen aanscherpen. Dit leverde een mooie zilveren plak op.''

2. Wat doe je in het dagelijks leven?
''In het dagelijks leven train ik elke dag in Apeldoorn (bij Team Sotra onder leiding van Betty Hofmeijer). Ook studeer in aan de Universiteit van Utrecht. Ik volg de Master Business Informatics. Het trainen en studeren kan ik op een goede manier combineren.''

3. Kun je beschrijven waarom je de 400 meter horden zo leuk vindt?
''De 400 meter horden is erg leuk om te doen, omdat elke race weer anders kan gaan door omstandigheden als de wind. Ook wordt dit onderdeel vaak op de laatste 100 meter beslist. Dit maakt het onderdeel spannend en houdt het uitdagend.''

4. Bij een meeting in Bern liep je onlangs een tijd van 49.31, waarmee je slechts 1 honderdste verwijderd bent van de WK-limiet. Hoe kijk je terug op die race?
''Ik ging de race in om lekker te kunnen lopen en te racen tegen mijn tegenstanders. Ik was niet bezig met de WK-limiet. Dat ik zo dichtbij kwam en dus weer een PR liep is super mooi en ik hoop dat ik deze lijn kan aanhouden.''

5. Je hebt nog iets meer dan een maand om je te kwalificeren voor het WK in Doha. Welke wedstrijden ga je nog lopen?
''Ik heb op dit moment 2 wedstrijden in Zwitserland op de planning staan. Deze zijn in Zürich (Young Diamond League Challenge, 29 augustus) en in Bellinzona (1 september).''

6. Heb je nog ambities voor de toekomst? Denk je al aan de Olympische Spelen?
''Mijn ambitie is om mij wedstrijd voor wedstrijd te blijven verbeteren. En natuurlijk is de Olympische Spelen ook een doel. Ik denk dat het een mooi en haalbaar doel is.''

Dit artikel heb ik geschreven voor www.hardloopnetwerk.nl.

Geen opmerkingen: