''Bazenhok'' in het ICER, (foto OBS Op Koers)
ULFT - In de Afbramerij van het ICER
Innovatiecentrum op het DRU Industriepark te Ulft kwamen afgelopen
vrijdag met veel jolijt de leerlingen van basisschool Op Koers uit
Varsseveld binnen. Ze werden persoonlijk met een handdruk begroet door
oud-onderwijzer Gerard Schepers.
Nadat de leerlingen van groep 7 in
een kring hebben plaatsgenomen legt Gerard uit dat kinderen van vroeger
soms al op hun twaalfde met vader mee moesten naar de fabriek. Het is
deze dag de bedoeling dat elk kind zich als een werknemer gaat gedragen,
met een baas die hun in het ‘Bazenhok’ werkopdrachten geeft.
Loonzakje
In groepjes gaan ze aan de slag om binnen een bepaalde tijd te
onderzoeken, voelen, ervaren en beredeneren hoe het vroeger ging. Na
elke opdracht wordt er beloond met klinkende munt dat vervolgens in een
loonzakje terecht komt. De groep met het meeste loon na afloop wordt
beloond door middel van een getuigschrift.
Modern onderwijs
De wijze van onderwijs met deze speelelementen zijn voortgekomen uit
principes van modern onderwijs: ervaringsgericht en authentiek leren.
Leerlingen leren productie van ijzer kennen, maken kennis met oude
vormen van industrie versus moderne technieken. Ze verplaatsen zich
tijdens het spel in leef- en werkomstandigheden van de werknemers van
vroeger. De leerlingen kennen na het bezoek enkele unieke aspecten van
hun eigen omgeving en ze weten wat dat betekende voor de levens van
bewoners uit de regio. Het is een spannende combinatie tussen verleden,
heden en toekomst.
Wim Bolk
Voordat de leerlingen aan dit spannende leerzame avontuur begonnen is er uiteraard op school veel voorbereiding gedaan en aandacht aan besteed. Een belangrijk leerzaam document was daarbij een brief geschreven door oud-werknemer van de DRU Wim Bolk, inmiddels overleden. Hij heeft in deze brief beschreven hoe het was om als als jongen van 12 jaar met je vader naar ‘de Hut’ te moeten en te moeten werken in een donker stinkende fabriek voor een schijntje aan loon.
De werkgroep Educatie van het IJzermuseum kan trots zijn op deze wijze
van onderwijs. Alle deelnemers van de werkgroep doen dit werk op
vrijwillige basis en kan zeker gezien worden als voorbeeld van
participatie.
(Bron Oude IJsselstreekvizier)
(Bron Oude IJsselstreekvizier)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten